8 Nov 2012

明年今日

真是美麗的日子,陽光燦爛,天空蔚藍,讓人不得不想念台南冬日的時光。這又是一個激情過後的日子。前一夜十一點左右,我家附近就聽見了煙火聲,西雅圖全城一片歡欣,現任總統連任,大麻合法,更重要的是,同志婚姻議案通過公投挑戰,確定在華盛頓州合法了。

臉書上可以見到朋友們在世界各地都關注着,角度各自不同,但網路讓心跳聲趨於一致,真讓人讚嘆又可怕。香港的朋友最先貼上轉播順暢的當選演說直播,隨即我就看見有人轉貼微博畫面,有中國網友嘲諷自己家環球報的扭曲報導:「說我都已經等四千年了」(美國人排隊七小時投票又算什麼失敗?)

我同時也發現,原來自己臉書朋友如此同質,不分國籍,從義大利到哥倫比亞,香港到澳洲,全都為了這位總統當選而慶賀。雖然從沒有嚴謹檢視,但我應當是一個共和黨朋友都沒有,太糟了。

兩週後口試,之前來這麼一段娛樂節目調劑也是挺好的。相較之下,更覺得論文發表或工作申請拒絕等等這些事真是芝麻綠豆,弄得自己神經兮兮地做什麼。今天接近完稿了,寫了十一萬字,好像把我的心思全都攤開來了,有一種空洞清涼的感覺。指導老師對我很鼓勵,比我還要積極地聯絡出版社,說要出成專書。我說好,說了好幾次,心底卻不踏實,不知道每一天走下去會走到哪兒去。

眼下我只希望明年今日,也是這麼一個美麗的日子,風和日麗,到水邊看看城市倒影,與熟悉的朋友說說話,不管他或她在哪裡。

2 comments:

orisjuice said...

Hey, 20 years ago, when I decided to leave, I put some stuff for you in a tiny metal box and hid it in the desk I used (nowhere to be found now, I guess…). I planned to tell you about it in 10 years or so, but the time was not as long as I thought.... Anyway, don’t remember what else I put in that box, but there was a letter (to be more precisely, a handy piece of paper). In the letter, the first part was what I was going to do in school on purpose that might upset you and why. The second part (and what matters now) was that I believed you would become someone you want to be and enjoy the life in the future. It seems I was right. :P So trust yourself (like I did 20 years ago), okay?

Jellyfish said...

Many thanks, stranger.
Has it been 20 years? I do not believe it until i find the box that is hidden from my memories. :)